Laat ik beginnen met te stellen dat elke verkoop hetzelfde is! Je wil de prospect zo snel mogelijk van 0 naar De Deal krijgen. En hoe krijg je dat het snelste voor elkaar? In een rechte lijn! Dat is de snelste weg om tot een deal te komen.
Zorg voor zekerheid
Wat er gebeurt tijdens de rit van 0 naar De Deal is niets meer en minder dan het uitschakelen van onzekerheid bij jouw prospect. Jij gaat tijdens deze reis zekerheid creëren bij de prospect, zodat hij zijn onzekerheid over jouw product of dienst ziet veranderen in zekerheid. Het zeker weet dat hij de goede keuze maakt. Er zeker van zijn dat hij met jouw product of dienst zijn probleem oplost (of zijn plezier alleen maar ziet groeien). Wanneer vraag je dan om de deal?
Elke verkoop is hetzelfde
De weg van 0 naar De Deal kent altijd worstelingen, afwijkingen. Het is bijna onmogelijk om in één rechte lijn heel snel richting verkoop te gaan. Die deals zijn er wel, maar geloof me dat 99,9% van jouw deals niet in een rechte lijn verlopen. Zo heb je de prospects die jou uit je verhaal willen halen, gaan praten over onbelangrijke zaken, komen met bezwaren of minder aandacht voor jou hebben. Aan jou de taak om hier op een goede manier mee om te gaan. Eén ding is wel zeker: elke verkoop is hetzelfde. Soms duurt het alleen wat langer.
Vraag jij om de deal?
Nee heb je, ja ga je krijgen!
Wanneer vraag je om de deal
Zie de reis naar het bereiken van een verkoop als batterijen die je oplaadt om vervolgens in de afstandsbediening te plaatsen en af te stemmen op tv-zender De Deal. En dat lukt alleen met voldoende opgeladen batterijen.
Die batterijen vertegenwoordigen jou, de ondernemer en jouw bedrijf (batterij ‘jij’) en jouw product (batterij ‘product’). En als je gaat vragen om de deal moet je echt 100% zeker zijn dat ze voldoende opgeladen zijn. Alleen zo haal je maximaal resultaat en versnel je de omzetting van onzekerheid naar zekerheid bij de prospect. Met volledig opgeladen batterijen kom je tot de juiste energie bij de prospect, bij jou en zo de deal!
Iedereen heeft andere batterijen
Ontdek bij de prospect hoe ver de batterijen opgeladen moeten zijn, want iedereen heeft andere batterijen. Bij de één is dat 100%, bij de ander is dat 75%. Bij weer een ander hoeft maar één van de batterijen 100% opgeladen te zijn en kan de andere wat minder vol zitten. Dit verschilt per prospect. Dit noemen ze ook wel de zekerheidsdrempel – op welk niveau gaat iemand over tot actie, aanschaf en is hij voldoende zeker van het maken van de juiste keuze. Dit verschilt dus per prospect.
En vergeet niet om regelmatig de batterijen bij je bestaande klanten te checken. Je wil hen natuurlijk gekluisterd houden aan jouw tv-zender.
Vergeet de batterijen van je bestaande klanten niet!
Wees voorzichtig met het vragen om de deal, maar vergeet er niet om te vragen! Doe dat dus als jij zeker weet dat de batterijen voldoende zijn opgeladen. Ben je te vroeg, dan kan je niet afstemmen op zender De Deal. Ben je te laat? Dan laat je een mooie deal liggen.
Wil jij ontwikkelen in sales en het optimaal opladen van de batterijen van jouw prospects en klanten? Neem dan contact op voor een intake en dan gaan we samen werken aan jouw eigen manier om de batterijen op te laten – jouw unieke en energieke sales aanpak.